Im bliżej wyborów tym więcej mówi się o dezinformacji wyborczej i nieuczciwych próbach wpływania na ich wyniki. W tym tekście pokażemy, w jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do zwalczania fałszywych wiadomości.
W ostatnich dniach i tygodniach temat dezinformacji wyborczej był szeroko komentowany w mediach. Jednak zjawisko dezinformacji nie wygaśnie wraz z końcem procesu wyborczego.
Dlatego zachęcamy do zgłaszania wszelkich treści dezinformacyjnych do Ośrodka Analizy Dezinformacji w NASK-PIB.
Co można zgłaszać?
Do OAD można i należy zgłaszać wszelkie treści o charakterze dezinformacyjnym, czyli takie, które za podstawowy cel swojego działania mają wprowadzenie w błąd użytkowników internetu.
Wśród nich można wyróżnić:
- fałszywe informacje;
- zmanipulowane informacje;
- incydenty podszywania się pod osobę czy instytucję
oraz podejrzenia łamania ciszy wyborczej w przestrzeni informacyjnej w okresie jej trwania.
Gdzie można zgłaszać?
Formularz do zgłaszania incydentów dostępny jest na stronie Bezpieczne Wybory w prawym górnym rogu (adres formularza: https://bezpiecznewybory.pl/zglos-incydent/formularz). Zgłoszenia można także dokonać mailowo na adres: dezinformacja@nask.pl.
Co się dzieje ze zgłoszeniami?
Każdy zgłoszony incydent jest analizowany przez ekspertów pod kątem naruszeń regulaminów platform społecznościowych, polskiego prawa czy regulacji europejskich.
Treści z mediów społecznościowych, które zawierają dezinformację, są zgłaszane do administracji serwisów w celu ich moderacji poprzez dedykowane narzędzia oraz PoC (Points of Contact) platform społecznościowych.
Dezinformacyjne materiały z portali internetowych przekazywane są do właściwych służb oraz do CERT Polska. Są one także wykorzystywane do celów analitycznych, w celu lepszego rozumienia krajobrazu polskiej przestrzeni informacyjnej i aktualnych trendów dezinformacyjnych.
Pamiętaj!
Każde zgłoszenia ma znaczenie.