Im bliżej wyborów tym więcej mówi się o dezinformacji wyborczej i nieuczciwych próbach wpływania na ich wyniki. W tym tekście pokażemy, w jaki sposób każdy z nas może przyczynić się do zwalczania fałszywych wiadomości. 

 W ostatnich dniach i tygodniach temat dezinformacji wyborczej był szeroko komentowany w mediach. Jednak zjawisko dezinformacji nie wygaśnie wraz z końcem procesu wyborczego. 

Dlatego zachęcamy do zgłaszania wszelkich treści dezinformacyjnych do Ośrodka Analizy Dezinformacji w NASK-PIB. 

Co można zgłaszać? 

Do OAD można i należy zgłaszać wszelkie treści o charakterze dezinformacyjnym, czyli takie, które za podstawowy cel swojego działania mają wprowadzenie w błąd użytkowników internetu.  

Wśród nich można wyróżnić: 

  • fałszywe informacje; 
  • zmanipulowane informacje; 
  • incydenty podszywania się pod osobę czy instytucję

oraz podejrzenia łamania ciszy wyborczej w przestrzeni informacyjnej w okresie jej trwania. 

Gdzie można zgłaszać? 

Formularz do zgłaszania incydentów dostępny jest na stronie Bezpieczne Wybory w prawym górnym rogu (adres formularza: https://bezpiecznewybory.pl/zglos-incydent/formularz). Zgłoszenia można także dokonać mailowo na adres: dezinformacja@nask.pl. 

Co się dzieje ze zgłoszeniami? 

Każdy zgłoszony incydent jest analizowany przez ekspertów pod kątem naruszeń regulaminów platform społecznościowych, polskiego prawa czy regulacji europejskich. 

Treści z mediów społecznościowych, które zawierają dezinformację, są zgłaszane do administracji serwisów w celu ich moderacji poprzez dedykowane narzędzia oraz PoC (Points of Contact) platform społecznościowych. 

Dezinformacyjne materiały z portali internetowych przekazywane są do właściwych służb oraz do CERT Polska. Są one także wykorzystywane do celów analitycznych, w celu lepszego rozumienia krajobrazu polskiej przestrzeni informacyjnej i aktualnych trendów dezinformacyjnych. 

Pamiętaj! 

Każde zgłoszenia ma znaczenie. 

 

O projekcie
bezpiecznewybory.pl